Biała Maria Rosenthal

DSCN8994_1

Zebrało mi się ostatnio na pierwsze podsumowania mojej pracy. W prawdzie swoją przygodę z porcelaną rozpoczęłam stosunkowo niedawno, jednak zauważam pewne trendy. Moja branża jest bardzo specyficzna i moją "kanciapę ze skorupami" odwiedzają, również ciekawi ludzie. Zdarzają się wybitni znawcy sztuki rękodzieła z kaolitu, drobni zbieracze, jak i tacy, którzy po prostu cieszą oczy widokiem pięknych rzeczy. Przez długi czas zastanawiałam się czy między tymi wszystkimi, tak różnymi ludźmi, o szerokim spektrum wiedzy i upodobań, można znaleźć jakiś wspólny mianownik. Okazało się to wcale nie takie trudne. Nie ważne, do której z wspomnianych grup należał mój klient, każdy dostrzegał, położone daleko od zasięgu wzroku, majestatyczne formy  Rosenthala z kolekcji Maria. Zdziwiło mnie to w pierwszym momencie i zaczęłam dokładniej przyglądać się posiadanym w mojej kolekcji przedmiotom. Co sprawia, że te klasyczne naczynia zwracają naszą uwagę? Oprócz odwołania się do własnych odczuć estetycznych postanowiłam poszukać odpowiedzi w historii tego niezwykłego serwisu. W publikacjach od razu rzucają się frazy: "najdłużej, nieprzerwanie produkowana seria porcelany na świecie", "ponadczasowa elegancja", "ekskluzywna porcelana", "serwis o statusie ikony designu" itd. Nieprawdopodobne, że przez przeszło 100 lat forma ta jest tak popularna. Dobrze, ale zacznijmy od początku. Swój debiut Biała Maria miała w 1916 roku. Jak donoszą źródła swoją nazwę zawdzięcza małżonce Philepp'a księżnej Marii des Beurges. Po okresie secesji, charakteryzującej się płynnymi, falistymi liniami, Rosenthal postanowił wprowadzić coś nowego. Geometryczny kształt na bazie oktagonu Marii z wykończeniem w postaci wyrazistych reliefów - element bardzo wyróżniający ten wzór na tle innych. Inną rzeczą odróżniającą ten wzór od pozostałych, było wykorzystanie motywu owoców granatu i gałązek oliwnych w girlandach, a nie jak dotąd popularnych i szeroko stosowanych motywów róż czy polnych kwiatów. Swoją drogą, może już wtedy projektant wiedział, że dekoracja w postaci symbolu chwały, wieczności i dostatku będzie kluczem do osiągnięcia sukcesu? O doskonałości tego projektu świadczyło myślę również to, że do 1932 r. Maria produkowana była w swojej niezmienionej czysto-białej postaci. W późniejszych okresach, w zależności od mody zdobiona było ok. 200 projektami malatury, a do czasów współczesnych serwis rozrósł się do ponad  80 różnych elementów, co sprawia, że jest jednym z najbogatszych serwisów na świecie. Myślę, że już nie trzeba nic dodawać. Ja na pewno wszystkie swoje wątpliwości rozwiałam.

16.11.2017 15:00
Napisz komentarz

Wpisz następujące znaki w polu tekstowym.

Pola oznaczone * są wymagane.